Hvorfor skal jeg lære mit barn at argumentere?

Jeg tror at de fleste af os trives bedst med mest muligt enighed…

MEN måske kender du følelsen af at en samtale kan udvikle sig til en diskussion, som igen hurtigt kan kamme over i et skænderi…

Måske kender du følelsen af at have lyst til at trække dig, så snart der er optakt til en diskussion eller endnu værre, et skænderi…

Både når vi er i en samtale, diskussion eller et skænderi, handler det om at kunne argumentere for din mening, din virkelighed og ikke mindst det der er vigtigt for dig!

Det gavner os, fra barns ben at øve os på at argumentere, at kunne forklare og forsvare vores mening, virkelighed og hvad der er vigtigt for den enkelte.

Når vi, som forældre lærer vores børn at argumentere, lærer vi dem at kunne holde til at være i, ikke kun en samtale med uenighed, men også i en diskussion og et skænderi.

Hvis vi, som forældre ønsker at lære vores børn at argumentere, vil jeg opfordre til at vi, en gang imellem, giver os tid til at lytte til deres forklaring og grund – ja argumenter, for hvorfor de siger, mener og gør som de gør.

Når et barn får lov til at forklare og forsvare sig, med de argumenter de synes er relevante at sætte i spil, kan vi, som forældre hjælpe dem med at blive skarpere på hvordan de kan argumentere og hvilke grunde der er holdbare i vores familie.

Måske kender du argumentet ”Men alle de andre må…” ?
I nogle familier er det et argument der holder og i andre skaber det måske usikkerhed og tvivl omkring de beslutninger de voksne har taget. I andre igen vil dette argument, kunne blive fejet af vejen hurtigt og barnet vil blive udfordret til at søge dybere efter argumenter for sit ønske.

Under alle omstændigheder vil dette på sigt, kunne være med til at præge DIT barn i forhold til indre værdier og ikke mindst vil det kunne hjælpe dit barn til at kunne tåle når en samtale udvikler sig til en diskussion eller et skænderi…

Argumentere

by Familielivet i fokus

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *